και για τα τραγούδια"

και για τα τραγούδια"

Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2008

Νένα Βενετσάνου - το κουτί της Πανδώρας

.
.

Το 1984 (προ δίσκου ψηφιακού εποχή), κυκλοφόρησε από την δισκογραφική εταιρεία Λύρα ένας καταπράσινος δίσκος με μια γυναικεία φιγούρα ντυμένη στα κόκκινα, ζωγραφισμένη στο αριστερό άκρο. Η σκιά της γυναίκας ήταν άσπρη και με την άκρη του ποδιού άνοιγε ένα στρογγυλό κόκκινο κουτί. Ο δίσκος ονομαζόταν «Το κουτί της Πανδώρας» και περιείχε τραγούδια σε μουσική της Νένας Βενετσάνου σε στίχους των Μαρίας Πολυδούρη, Αιμιλίας Δάφνη, της Μυρτιώτισσας, της Γαλάτειας Καζαντζάκη, 5 της Μπέτης Κομνηνού και 3 σε στίχους της ίδιας της Νένας Βενετσάνου. Ένας καθαρά γυναικείος δίσκος έντονα φεμινιστικός, σε μια εποχή που τα πράγματα ακόμη έψαχναν την ονομασία τους και οι έννοιες κουβαλούσαν την ιστορία τους.






Οι τίτλοι των τραγουδιών είναι χαρακτηριστικοί:

1. ΓΛΕΝΤΙ -Στίχοι: Μαρία Πολυδούρη
2. ΣΑΝ ΑΝΟΙΞΙΑΤΙΚΟ ΚΑΡΑΒΙ - Στίχοι Νένα Βενετσάνου3. ΛΙΛΙΘ - Στίχοι:Νένα ενετσάνου
4. ΕΛΠΙΔΑ - Στίχοι: Δάφνη Αιμιλία

5. VOLUPTAS - Στιχοι:Μυρτιώτισσα

6. ΕΥΑ - Στίχοι: Νένα Βεβετσάνου

7. ΤΟ ΚΟΥΤΙ ΤΗΣ ΠΑΝΔΩΡΑΣ - Στιχοι: Νπέττυ Κομνηνού
8. ΣΤΗ ΣΤΑΣΗ Στίχοι: Νπέττυ Κομνηνού
9. Α-ΜΑΖΩΝ ΤΟ ΣΑΝΔΑΛΑΚΙ - Στίχοι Νπέττυ Κομνηνού
10. ΣΥΜΠΛΗΓΑΔΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ - Στίχοι Νπέττυ Κομνηνού
11. ΑΜΑΡΤΩΛΟ - Στίχοι: Γαλάτειας Καζαντζάκη
12. ΓΑΛΛΙΚΑ ΚΑΙ ΠΙΑΝΟ - Στίχοι: Στέλλας Χρυσουλάκη
13. ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ - Στίχοι: Νπέττυ Κομνηνού



Ακούω μαζί σας σήμερα 2 τραγούδια που με χάραξαν τότε και στα οποία συχνά επιστρέφω. την «Λιλήθ», σε στίχους της ίδιας της Βεβετσάνου και το συγκλονιστικό «Αμαρτωλό» της Γαλάτειας Καζαντζάκη.


ΛΙΛΗΘ
Στίχοι/μουσική Νένα Βενετσανου

Η σκέψη μου για σένα νε
μες τη σκιά ας μένει
όμορφο όνομα Λιλήθ
γραφή μισοσβησμένη

Μάτια βαθιά σαν έβενος
γαλάζιο το κορμί σου
ποια χέρια σε καρφώσανε
στη μέση της Αβύσσου

Ζούμε άχαρες μικρές ζωές
ποια τα μάγια θα μας σβήσει
μες τα σπίτια ζούμε σιωπηλές
ποια ον φόβο θα νικήσει

Παίζεις με φίλτρα μαγικά
μάγισσα της αβύσσου
μένεις μακριά απ τη ζεστή
φωτιά του παραδείσου

Στα σκοτεινά σε ρίξανε
μα εσύ γυμνή χορεύεις
γέννα ανήκουστη τολμάς
και διχασμούς γυρεύεις


Ζούμε άχαρες μικρές ζωές
ποια τα μάγια θα μας σβήσει
μες τα σπίτια ζούμε σιωπηλές
ποια ον φόβο θα νικήσει

Λουλούδι νυχτολούλουδο
μελαχρινό μου αηδόνι
φτεροκοπάς τον πόνο σου
στο σκοτεινό αλώνι

Και νιώθω τα σκιρτήματα
το φτερωτό σημάδι
δεν ονομάζω τίποτα
Λιλήθ πυκνό σκοτάδι

Ζούμε άχαρες μικρές ζωές
ποια τα μάγια θα μας σβήσει
μες τα σπίτια ζούμε σιωπηλές
ποια τον φόβο θα νικήσει



ΑΜΑΡΤΩΛΟ



ΑΜΑΡΤΩΛΟ
Στίχοι Γαλάτειας Καζαντζάκη

μουσική: Νένα Βενετσάνου

Στη Σμύρνη, Μέλπω. Ηρώ, στη Σαλονίκη.
Στο Βόλο, Κατινίτσα, έναν καιρό.
Τώρα στα Βούρλα με φωνάζουν Λέλα.
Ο τόπος μου, ποιός ήταν; Ποιοί οι δικοί μου;
Αν ξέρω, ανάθεμά με.
Σπίτι, πατρίδα έχω τα μπορντέλα.
Ως κι οι πικροί μου χρόνοι, οι παιδικοί μου,
θολές, σβησμένες ζωγραφιές.
Κι είν' αδειανό σεντούκι η θύμησή μου.
Το σήμερα χειρότερο απ' το χτες.
Και τ' αύριο απ' το σήμερα θε να 'ναι.
Φιλιά από στόματ' άγνωστα, βρισιές
κι οι χωροφύλακες να με τραβολογάνε.
Γλέντια, καυγάδες ως να φέξει.
Αρρώστιες, αμφιθέατρο, Συγγρού
κι ενέσεις εξακόσια έξι.
Πνιγμένου καραβιού σάπιο σανίδι.
Όλη η ζωή μου του χαμού.
Μ' από την κόλασή μου, σού φωνάζω:
Εικόνα σου είμαι, κοινωνία, και σού μοιάζω.
Μ' από την κόλασή μου, σού φωνάζω:
Εικόνα σου είμαι, κοινωνία, και σού μοιάζω.





Νένα Βενετσάνου ~ Στη Στάση


)




ΑΜΑΖΩΝ - ΤΟ ΣΑΝΔΑΛΑΚΙ 

)


ΑΜΑΖΩΝ - ΤΟ ΣΑΝΔΑΛΑΚΙ


Όταν θα μεγαλώσεις κοριτσάκι μου
θα πάρεις ένα δρόμο, δρόμο δύσκολο,
 
μακρύ πολύ να ξέρεις, δρόμο αλαργινό.
Τον κόσμο θα γνωρίσεις, αχ να σε χαρώ.
Να και το σανδαλάκι για το γυρισμό.
Μήλο μου μυρωμένο μήλο μου μικρό.

Κι ο δρόμος θα σε φέρει, κοριτσάκι μου
ψηλά στις αμαζόνες και στον Καύκασο.
Στην έρημο να ψάξεις και στην άβυσσο,
 
την άμμο να τρυπήσεις και να βρεις νερό.
Να και το σανδαλάκι για το γυρισμό,
 
Μήλο μου μυρωμένο, μήλο μου μικρό.

Κι απΆ το νερό της άμμου μες το φως θα βγει,
 
το δέντρο αυτό του ονείρου να λευτερωθεί.
Να και το σανδαλάκι για το γυρισμό,
 

Μήλο μου μυρωμένο, μήλο μου μικρό.



Το κουτί της Πανδώρας κυκλοφόρησε μετά από χρόνια και σε CD όχι όμως με όλα τα τραγούδια του βινυλίου (οι αιώνιες εταιρείες που λογαριάζουν με γνώμονα βέβαια την αισθητική άποψη του όποιου παραγωγού… ) και με άλλο εξώφυλλο. Αντ’ αυτού πρόσθεσαν τραγούδια από τον πρώτο δίσκο της Βενετσάνου (τον κουτσούρεψαν και αυτόν δηλαδή) ο οποίος περιείχε 6 τραγούδια σε στίχους ελληνικούς και έξι σε μελοποίηση από την ίδια στίχων του μεγάλου γάλλου ποιητή Paul Eluard τα οποία η Νένα Βενετσάνου ερμηνεύει άψογα.




η Βενετσάνου ενώ διαθέτει μια απίστευτη ερμηνευτική γκάμα, έμεινε στον ελληνικό χώρο, όπου δυστυχώς καθηλώθηκε. Η ελληνική πραγματικότητα «δεν επιτρέπει» σε τέτοιας γκάμας καλλιτέχνες να αποδώσουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους. Δεν υπάρχει κοινό σου λένε οι εταιρείες που όλα τα γνωρίζουν, και σιγά σιγά τους συρρικνώνει .

Κι αυτό φαίνεται έντονα κατά την γνώμη μου από τις ερμηνείες της Βεβετσάνου. Οι πρώτες της έχουν μια ελευθερία, μια μαγεία μια αυτοδυναμία, σπάνια για τα ελληνικά δεδομένα. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που έκανε συχνά ρεσιτάλ στην Γαλλία και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Είχε τις δυνατότητες για μια διεθνή καριέρα και απέδωσε τα καλύτερά της έκτός Ελληνικού χώρου.
Τώρα όμως, σε μια αλλοπρόσαλλη για το τραγούδι –και όχι μόνο- εποχή, όπως κι άλλοι σπουδαίοι καλλιτέχνες της Ελλάδας μοιάζει σαν να μην έχουν την ώθηση και την δυνατότητα πια να συνεχίσουν… Το σύστημα παίζει σε άλλα χρηματιστήρια πια, πολυεθνικά, που καμία σχέση δεν έχουν με το ελληνικό γίγνεσθαι, πόσο μάλλον με το τραγούδι που πάντα αντανακλούσε την ψυχή του έλληνα!

Σταματώ εδώ κι ακούω τα υπέροχα αυτά τραγούδια μαζί σας.
Ευχαριστώ που είστε εδώ…







.














.

Δεν υπάρχουν σχόλια: